Hasselt verwelkomt vrijheidsvuur: 'Hele lange nacht geweest'
Met kleine, maar stralende oogjes rennen Ezra van Laar en zijn medelopers door het centrum van Hasselt. In de laatste meters vergezeld door jeugdleden van trainingsgroep Het Zwartewater brengen ze het Bevrijdingsvuur vanuit Wageningen naar Hasselt toe. "Het is een hele lange nacht geweest. Ik ben heel trots."
Het vrijheidsvuur wordt jaarlijks naar steeds meer gemeenten gebracht. In Overijssel in ieder geval naar Hardenberg en Zwolle. Voor Hasselt was het de tweede keer, nadat de primeur vorig jaar was tijdens 80 jaar bevrijding.
"We kregen een brief of wij als gemeente ook mee zouden willen doen. Trainingsgroep Zwartewater heeft vervolgens die uitdaging opgepakt", vertelt locoburgemeester Jan van der Poel.
Van Laar, elf andere lopers en twee fietsers gingen gisteravond na de dodenherdenking in Hasselt richting Wageningen om het vuur op te halen. Vervolgens begon de estafettetocht van 94 kilometer weer terug naar de gemeente Zwartewaterland. "Het is wel zwaar hoor. Je gaat toch een hele nacht door. "
In de laatste kilometers ging de tocht langs het clubgebouw en kreeg de groep versterking. Van Laar: "We hebben de jeugd erbij gevraagd, want de jeugd heeft de toekomst. Wij als volwassenen hebben de tocht gelopen, dat is toch iets te gek voor de ukkies. Maar ze lopen mee met de vlaggen en dat willen we als club ondersteunen. Heel mooi om mee te maken."
Josefien en Sarah zijn twee van de jeugdleden die meeliepen. Ze deden de laatste kilometer mee. "We liepen voor de vrijheid", zegt eerstgenoemde. "Want het is heel belangrijk om hier aandacht voor te hebben, zodat we kunnen leven in vrijheid en zonder oorlog", vult Sarah aan.
Bewustzijn vergroten
Van Laar en de locoburgemeester beamen dat in vrijheid leven heel belangrijk is. "Veel mensen hebben hun vrijheid voor ons gegeven, dat is heel belangrijk om daar bewust bij stil te staan. Het is niet vanzelfsprekend", zegt Van Laar. Ondertussen is het vuur aangestoken en staat het tegenover het oude stadhuis op de Markt in Hasselt. Daar zal het de rest van de dag blijven branden.
De komende jaren moet dit evenement uitgroeien tot een vaste traditie in Hasselt. Ondanks de gebroken nacht heeft Van Laar nog energie voor tien. "We gaan zo nog even bijslapen en dan door naar het Bevrijdingsfestival in Zwolle. Dat wil ik niet missen."
BRON: https://www.oost.nl/nieuws/3646061/hasselt-verwelkomt-vrijheidsvuur-hele-lange-nacht-geweest


Reacties
Een reactie posten